
Fælles destinationsudvikling for SYD
Fælles destinationsudvikling for SYD samler 10 kommuner samt tre destinationsselskaber i et ambitiøst samarbejde om at styrke turismen langs Jyllands Østkyst SYD.
Projektet har et samlet budget på knapt 16,2 mio. kr. og er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Realdania.
Projektet løber i perioden 1. oktober 2024 til 31. marts 2027
Projektet bygger videre på Udviklingsplan for Jyllands Østkyst (fase 1) og tager afsæt i den nationale strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme.
Formålet er at skabe en fælles strategisk og fysisk udviklingsplan og samle erhvervet om fælles fortællinger, der fremmer bæredygtig turisme, styrker tværkommunalt samarbejde og udvikler oplevelser, der kan markedsføres både nationalt og internationalt.

Foto:Destination Trekantområdet
Formål og vision
Projektet har som overordnet mål at:
- Samle kommuner, erhverv og destinationsselskaber i en fælles retning for turismeudvikling
- Sikre bæredygtig vækst, hvor natur, kultur og lokalsamfund går hånd i hånd med besøgsoplevelser
- Udvikle fælles kernefortællinger og oplevelseskæder, der kan bruges i markedsføring og kampagner
- Opsamle og dele de metoder, der danner grundlag for arbejdet med udviklingsplaner
Visionen er klar: Turismen skal skabe værdi for lokalsamfund, virksomheder og besøgende, samtidig med at området styrkes som en attraktiv, bæredygtig destination frem mod 2030.

©Visit FredericiaFoto:Visit Fredericia
Centrale indsatsområder
Projektet arbejder i tre hovedspor:
1. Udviklingsplan og strategisk retning
- Udarbejdelse af fælles strategiske rammer for turismen i Jyllands Østkyst SYD
- Udpegning af indsatsområder for turismeudviklingen
- Identifikation af områder med potentiale som stærke feriesteder og kraftcentre for turismen
- Udvælgelse af 3 strategisk fysiske udviklingsplaner for geografien
2. Markedsføring og fortælling
- Udvikling af fælles kernefortælling for Destination Kystlandet, Destination Trekantområdet og Destination Sønderjylland
- Produktion af kampagne-materiale, videoer og SoMe-indhold til internationale målgrupper
- Fælles PR-arbejde og internationale kampagner i Tyskland og Holland
3. Tværgående samarbejde og aktørinvolvering
- Workshops, studieture og netværksmøder med kommuner og lokale aktører
- Involvering af små og mellemstore virksomheder for at sikre sammenhæng mellem oplevelser, overnatning og lokal service
- Videndeling og erfaringsudveksling mellem kommuner og destinationsselskaber

©Peter Leht LarsenFoto:Peter Leth Larsen
Nogle konkrete eksempler
- Fire tyske testteams på CampLife TestTour fik oplevelser fra LEGOLAND® og LEGO House® til SUP i Horsens Fjord, krabbefiskeri i Juelsminde og Fængselsmuseet i Horsens. Erfaringerne bruges til at udvikle kampagner og oplevelsespakker.
- Studieture og workshops har hentet inspiration fra andre destinationer og gjort det muligt at kvalificere første udkast af udviklingsplanen, som nu er på vej til høring blandt kommunerne.
Projektets aktører
Projektet ledes af Destination Trekantområdet og gennemføres i samarbejde med:
- Destination Kystlandet
- Destination Sønderjylland
Kommunerne: Odder, Hedensted, Horsens, Vejle, Fredericia, Kolding, Billund, Haderslev, Aabenraa og Sønderborg - Dansk Kyst- og Naturturisme, Realdania samt en række rådgiver og konsulenter
Projektet er en unik mulighed for at sætte retningen for ca. 25% af dansk turismeomsætning, skabe vækst i lokale erhverv og sikre, at turismen udvikles på en måde, der respekterer både natur og lokalsamfund.

Project Coordinator and Fundraising