©  Foto:

Filskov Station - Autentisk station tæt på Billund

Stationsbygningen i Filskov er en lille arkitektonisk perle fra 1917, tegnet af DSBs ledende arkitekt Heinrich Wenck. Bygningen blev indviet sammen med Diagonalbanen mellem Bramming og Silkeborg, hvor persontrafikken stoppede i 1971 og godstrafikken i 1977. Selvom stationsbygningen nu er i privat eje, kan dens velbevarede ydre stadig beundres. Banelinjen er i dag omdannet til vandre- og cykelstien Den Skæve Bane.

Stationsbygningen i Filskov er en lille arkitektonisk perle, der blev bygget i 1917. Indvielsen skete samtidig med åbningen af Diagonalbanen mellem Bramming og Silkeborg. Persontrafikken ophørte i 1971 og godstrafikken i 1977. Stationsbygningen er nu i privat eje, men dens ydre kan beundres af alle. Bygningen havde oprindelig røde tagsten, men er i øvrigt vel bevaret.

Stationsbygningen blev tegnet af DSBs ledende arkitekt Heinrich Wenck (1851-1936) i en tid, hvor Danmarks jernbanenet ekspanderede voldsomt. Wenck har tegnet hovedparten af tidens mange stationsbygninger. Han tegnede også ledvogterhuse, kommandoposter, remiser, banearbejderhuse, pakhuse og toiletbygninger. Wencks stil var nationalromantisk med brug af svenskrøde og mørkegrønne farver. Han var titulær professor ved Kunstakademiet i København.

Banelinjen er nu en populær vandre- og cykelsti med navnet Den skæve Bane. Det var Diagonalbanens folkelige navn.