Home of the Brick - Den ultimative LEGO® oplevelse

Udenlandske gæster er tilbage - og sætter rekord i 2022

22.2.2023
Foto: (C) LEGO House

Antallet af udenlandske overnattende gæster i Trekantområdet sætter rekord i 2022. Det glæder direktør i Destination Trekantområdet Martin Perregaard-Bitsch, som ser store potentialer for i fremtiden at tiltrække endnu flere udenlandske gæster uden for højsæsonen.

1.493.775.

Det er antallet af overnattende udenlandske gæster i Destination Trekantområdet i 2022. En stigning i antal overnattende gæster i området på næsten 13 procent sammenlignet med 2019.

Tal, som destinationsselskabets direktør, Martin Perregaard-Bitsch, er meget positiv omkring.

- Vi har som destinationsselskab eksisteret i to år, og vi kommer selvfølgelig ikke uden om, at det har været en udfordring at bygge en række stærke aktiviteter op mod kulturturister, der kan rejse udenfor højsæsonen. Her synes jeg, at udviklingen i antallet af overnatninger vidner om en stærk indsats fra alle områdets aktører inden for turismen, og at vi som brand begynder at stå stærkt på internationale markeder, mener direktøren, som forklarer videre.

- Fra historiske rapporter inden for turisme af blandt andet VisitDenmark kan vi se, at udenlandske turister i snit har et større forbrug end danske turister, så jeg er næsten sikker på, at de høje overnatningstal også har smittet ekstra positivt af på vores partneres omsætning, siger han.

Stærkt samarbejde på tværs skaber godt fundament

Han fremhæver det stærke samarbejde på tværs af forskellige erhverv, der er inden for turismesektoren samt den centrale placering og stærke infrastruktur i Vestdanmark.

- Trekantområdet har så meget at byde på. Vi er et af de eneste områder her i landet, hvor man kan opleve stærke internationale brands, smuk natur, verdensarv og gastronomiske oplevelser i særklasse inden for korte afstande af hinanden. Det er let at komme hertil for turister fra vores nabolande, og lufthavnen giver os en livsnerve til omverdenen, understreger han.

Højsæsonen i sig selv sætter rekorder, men det er især i de omkringliggende måneder, at destinationen ser en vækst i antallet af overnattende turister. I efteråret 2022 var der således yderligere 25 procent flere overnattende udenlandske turister i området sammenlignet med samme periode i 2019.

- Hvis jeg skal være ærlig, havde jeg ikke forventet, at vi ville se så stor en udvikling allerede nu. Jeg tror dog bestemt, at der ligger flere skjulte muligheder for at vi kan bygge endnu på de her stærke tal, mener han.

LEGO House er klar til at byde velkommen til endnu flere turister

Turismeaktørerne er også ved at vænne sig til, at turisterne kommer tilbage og en af de attraktioner, som allerede nu har fremtidssikret sig, er LEGO House i Billund.

Her har man i januar holdt lukket for en ombygning af det centrale ”LEGO Square” efter et rekordår i 2022.

Digital- og marketingschef, Søren Bering Andersen fra LEGO House har store forventninger til 2023 sæsonen ovenpå et rekordår.

- Sammenlignet med 2019 er vi i LEGO House super glade for den vækst vi så fra internationale gæster i 2022, som steg med hele 41 procent. Væksten har vi særligt set fra nærmarkeder som Tyskland og Holland, men vi har også oplevet vækst fra markeder, der ligger lidt længere væk fx de baltiske lande og USA. Vi tror på, det er det stærke forhold, de har til LEGO brandet, som får dem til at vælge os, siger han.

Alene i august 2022 kunne vi se at 90 procent af vores gæster var internationale og vi har høje forventninger til, at 2023 vil afspejle det samme mønster.

Søren Bering Andersen tilføjer: - Vigtigst af alt har vores gæster også været enormt tilfredse med LEGO House oplevelsen. På TripAdvisor, Google og sociale medier har vi høstet 5-stjernede anmeldelser og NPS’en – som er den score gæsterne giver os efter deres besøg – har også været verdensklasse. Det er vi meget stolte af.

Stort potentiale for yderligere vækst

Fornyelsen hos LEGO House er i høj grad kendetegnende for langt størstedelen af destinationens attraktioner og hoteller, mener Martin Perregaard-Bitsch.

- For vores samarbejdspartnere gælder det især, at de er dygtige til hele tiden at tænke nyt og samarbejde på tværs, så vi kan skabe en samlet pakke, der kommer alle områdets aktører til gavn.

Destinationsdirektøren håber at se et lignende mønster gentage sig i 2023, han har udset sig det marked destinationen skal se mod for fremtiden.

- Hollænderne har virkelig fået øjnene op for vores område. Her taler vores indsigter for sig selv. Blandt de hollandske turister er antallet af overnatninger i Trekantområdet steget til 236.105 i 2022 fra 160.496 i 2019. Det er en betydelig stigning, og i slutningen af 2022 dannede vi et nyt partnerskab med en af landets største turoperatører, så jeg tror kun, at vi har set begyndelsen på den udvikling, siger Martin Perregaard-Bitsch, og fortæller videre:

- Fra mit perspektiv er der altid nye mål, vi kan sætte. Den hotelkapacitet, som er i Trekantområdet uden for sæsonen, er fortsat massiv. Her mener jeg, at vores fornemmeste opgave bliver at assistere områdets hoteller og attraktioner med at skabe løsninger, så vi bliver en destination, som bygger endnu mere på uden for højsæsonen.

For yderligere information og uddybning, kontakt da Presse- og kommunikationsansvarlig for Destination Trekantområdet, Simon Fjordvang Brenøe-Jensen, på simon@tdto.dk eller telefon 54 55 60 81.